zondag 13 januari 2008

Afrika,Afrika mijn moeder land, wat is toch met jou aan de hand?


Beste Lezers,

Ik ben Abakoula Argalaless en ben geboren en opgegroeid in Afrika, midden in de woestijn.

Ik kom uit een continent waar 70% niet kan lezen en schrijven, ik ben zelfs uit een grote familie. Als ik zeg ''familie'', bedoel ik niet alleen vader, moeder, zoon, dochter enz., want ik heb maar 2
zussen en een broer, maar héél véél, nichtjes,tants en ooms.

En dat noemen wij in Afrika, familie, hoewel iedereen noemt iedereen ''familie''.

In mijn familie kunnen alleen 3 pesonen lezen en schrijven, daar bedoel ik mee gewoon schrift [latijns schrift], want mijn oom, mijn nichtje en ik zijn naar een gewone Franstalige school
gegaan.

Hoewel ik niet erg mijn best heb gedaan, ik was al blij dat ik mijn naam kon schrijven, maar ja, gelukkig is het goed met mij gekomen.

Maar lieve mensen, ik heb hulp nodig.......ik kom zelf uit Afrika, maar begrijp Afrika niet.

Misschien is er iemand die mij kan helpen, Afrika is een continent met veel, heel veel ellende en tegelijkertijd heel veel rijkdom.

Men zou denken dat Afrikanen dom zijn, dat kan,

Afrikanen zijn behulpzaam, dat kan,

Afrikanen zijn blind, dat kan,

Afrikanen zijn bangeschijters, dat kan,

Afrikanen kijken alleen naar heden en niet naar de Toekoms, dat kan,

Afrikanen zijn corrupt, dat kan,

Afrikanen zijn,dictators, dat kan,

het kan allemaal...

Maar ik geloof het niet, maar misschien omdat ik ook een Afrikaan ben, daarom zoek ik hulp.

Iemand die mij kan helpen, want ik begrijp het niet waarom Afrika achteruit gaat in plaats van vooruit.

Je zou denken dat het een verzonnen verhaal is, maar het is niet zo.

5 Januari kreeg ik een SMS van mijn oom, hij schrijft''Aghiwan tahi rezo'', hij wil zeggen '' Je kan nu naar het dorp bellen'', want ze hebben zendmasten geplaatst.

Mijn reactie was ''wauw, te gek'', maar achteraf denk ik na. Wat betekent het', Is het goed nieuws of slecht nieuws?

Dat weet ik niet. Maar het heeft me gelijk 6 euro gekost, want ik heb mijn moeder ''gebeld'', maar ik heb bijna het hele dorp aan de telefoon gehad in plaats van mijn moeder alleen.

Ik zat met mijn vrouw te prakkizeren ''hoe werken die telefoons zonder elektriciteit?''

7 Januari heb ik mijn oom gebeld, want hij woont in de stad, ik vroeg hem', ''Hoe doen ze dat in het dorp met hun telefoons, want daar is geen stroom, hoe laden ze de telefoons op? Of hebben ze iemand in dienst die alle telefoons naar de stad brengt om op te laden?''

''Nee, zei hij, ze laden ze met een dikke batterij op''

Dus de adapter wordt afgeknipt: draadjes los gemaakt: en die worden aan de + en de -, van een dikke Engelse batterij vast gemaakt en na een tijdje is de telefoon opgeladen.

Dat geloof je toch niet, dat zoiets door iemand, die nooit heeft leren lezen en schrijven, wordt uitgevonden.

Dus Afrikanen zijn dom of niet?

A.u.b, wie kan mij helpen, want ik ken mijn eigen continent niet?

[Ook iets opmerkelijks is, dat toen wij in 1999 in Afrika waren, en onze auto had panne, [om de zoveel kilometers moest de chauffeur stoppen], dat de chauffeur de motorkap omhoogklapte en iets aan het waterreservoir toevoegde, achteraf bleek dit pruimtabak te zijn, dus de auto's in Afrika kunnen ''pruimen''.]

Abakoula Argalaless

1 opmerking:

Abakoula Argalaless zei

mooi verhaal ga zo door,
groeten Annet