zaterdag 26 april 2008

BIJ DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN VAN NIGER 23 maart 2008

Abakoula zittend naast de minister van Binnenlandse Zaken van Niger.
Minister Albade is een vriendelijk man, hij maakt grapjes, ''Welkom Abakoula en je vrienden'',zegt hij.
Ik heb een bijnaam in Niger nl. ''Abanka''. Dat is zoiets als Benjamin, de jongste.
''Wat kan ik voor jullie doen?'' vraagt hij, en dan zegt hij nog eens, ''jij hebt een bijnaam, Abanka,ik kom ook uit de regio Tahoua, maar ik mis een s bij jouw bijnaam, van waar ik vandaan kom zeggen ze Abankas''.
Ik moest lachen, ik zei ''Weet u wat Abanka betekent?'' ''Ja,ja'', zei hij.
Ik heb mijn vrienden voorgesteld en onze missie in Niger, hij was heel erg onder de indruk en zei dat hij alles zal doen wat nodig is om onze missie te voltooien.
Hij voegde er ook aan toe, dat hij zo een hulporganisatie nooit zal tegen houden. Vooral een organisatie die in de regio Tahoua gaat helpen.
''Ik kom daar vandaan en ik weet hoe moelijk ze het daar hebben, elke hulp kunnen ze daar gebruiken, dus als jullie iets van mijn kant nodig hebben, wat ik voor jullie kan doen, zeg het maar''.
Wij hebben gesproken over wat de mogelijkheden zijn om in het dorp Inadougoum een waterinstallatie te realiseren, hij vertelde ons enkele mogelijkheden, alleen vond hij het jammer dat onze stichtingsnaam Aman-Iman al bestond in Niger, maar hij zei nog dat dat geen probleem was, als wij in Niger een stichting onder die naam wilden oprichten zou het wel een probleem zijn geweest.
Als wij vanuit Nederland hulp gaan bieden aan Niger, dan moeten wij een partner zoeken, hier in Niger, die bekend is, hij noemde de naam van een NGO die al jaren in Niger goede dingen had gedaan in de regio Tahoua.
''Tanakra is een plaatselijke NGO [non governement organisation], die zich al jaren bezig houd met ontwikkelingshulp in Niger, in de regio Tahoua, maar dit is maar een voorbeeld'', zei hij, misschien vinden jullie wel een andere''.
We hebben de papieren gekregen, die we nodig hebben voor ons project.
Tenslotte heb ik hem gevraagd of wij met hem op de foto mochten, en hij zei lachend; ''Nee, want ik ben niet zo goed gekleed voor een foto, zo kan ik geen goed voorbeeld geven aan mijn land, volgende keer als jullie terugkomen, dan ben ik voorbereid voor op de foto''.
Hij had gelijk, want wij waren bij hem thuis en niet op kantoor, hij had een lang gewaad aan en ik een 3-delig pak, hij was bang dat ík als minister gezien zou worden.
Ha,ha,ha....grapje.

Geen opmerkingen: