zondag 20 maart 2011

Kaddafi misbruikt de Toeareg


Ik moet u bekennen dat sinds de opstand in Libië kwam, dit mijn grootste angst was, vooral de term die in alle kranten TV- en Radio nieuws gebruikt wordt, nl. dat Kaddafi gebruikt maakt van huurlingen tegen zijn eigen volk. Niemand kent Kaddafi beter dan ik, geen arabist of deskundige in Nederland kent Kaddafi goed, ik heb deze man vanaf mijn 15e gediend, ik heb mijn 2 neven in Palestina verloren door deze man. Deze man heeft altijd de toeareg-jongeren, die niet tegen hun eigen volk wilden vechten en op zoek waren naar hun eigen identiteit, opgevangen in militaire kampen met de belofte dat zij een gedegen militaire opleiding zouden krijgen, maar niet ingezet zouden worden tegen hun wil bij militaire acties. Maar voor Kaddafi is het toch "voor wat, hoort wat". Door deze man zijn er honderden toearegs omgekomen tijdens de oorlog van Libië tegen Tjaad. Ik smeek de wereld om deze termen niet meer te gebruiken, dit zijn geen huurlingen van Kaddafi, Kaddafi misbruikte deze mensen, hij verplichtte ze om voor hem te doen wat híj wil. Ik hoop dat de wereld goed nadenkt wat ze met Kaddafi gaan doen, de opstand in Libië zal heel veel levens kosten, niet alleen de Libiërs maar inderdaad ook de toearegs die bestempeld worden als de huurlingen van Kaddafi. Het ergste komt pas als Kaddafi verdreven wordt of als hij niet meer is, want deze mensen worden nu al bestempeld als huurlingen van hem. Wat zou zijn opvolger doen met deze mensen? Ik kan één ding zeggen, er zijn toearegs in Libië die meer dan 40 jaar in Libië wonen maar geen enkele heeft de Libische nationaliteit, de enige identiteit die ze hebben wordt gezien als een geschrift die alleen door Kaddafi goedgekeurd is, zij mochten geen Libiër worden. Ik vraag de wereld om hulp, want dit is niet de strijd van burgers van Libië en zeker niet die van de toeareg.

Vriendelijke groet
Abakoula Argalaless

Geen opmerkingen: