donderdag 16 april 2009

''MILJOENEN WEGGEGOOID BIJ WATERPROJECTEN IN AFRIKA''


''Miljoenen weggegooid bij waterprojecten in Afrika"

Geachte Redactie,

Miljoenen weggegooid in waterprojecten in Afrika, zo staat het in uw krant van zaterdag 21-03-2009.

Volgens in Londen gevestigde Internationale Instituut voor Milieu en ontwikkeling zijn 50.000 waterbronnen in Afrika verlaten wegens gebrek aan onderhoud, het kan mij niet verbazen als nog meer van dit soort rapporten wordt gepubliceerd nu dat de hele wereld onder vuur staat wegens de crediet-crisis.

Men onderzoekt nu alles om smoesjes te verzinnen om te gaan bezuinigen en het gaat ten koste van de armen in deze wereld.

Men weet allang dat sommige hulporganisaties in de derde wereld alleen maar gaan voor de statistiek, want men maakt een ondiepe waterput die tijdelijke water voorziet en goedkoper is, terwijl men weet dat men eigenlijk veel dieper moet boren voor duurzaam water.

Ik heb de indruk dat bij hulp aan de derde wereld, dat er nooit aan duurzaamheid wordt gedacht, er wordt alleen maar gekeken naar wat gemakkelijk te realiseren is voor een lage prijs, dan maken wij er 20 van of 100 dan is het aanzienlijk op papier maar echt duurzaam is het niet.

Ja, het rapport kan wel eens kloppen, want ik ben zelf in Maart/April 2008 in Niger geweest, ik heb zelfs 4 putten bezocht die in de jaren 80 gemaakt zijn in een gebied waar de hydrologische rapporten uitwijzen, dat minstens 700 meter geboord moet worden om echt duurzaam water te bereiken, maar deze putten waren niet dieper dan 30 meter, en die staan inderdaad al jaren droog.

Ik zeg het nogmaals als je Afrika wil helpen, dan denk je aan duurzaamheid. Er wordt inderdaad vele miljoenen weggegooid waar men alleen denkt aan zijn rapporten maar niet waar mensen echt mee geholpen zijn. Soms denk ik, misschien doen ze dat ook om die mensen nooit vooruit te laten komen, zodat ze altijd nog de hand moeten blijven ophouden.

Beste redactie dit is mijn reactie, ik hoop dat u dit in uw krant gaat publiceren en ik zou heel graag een uigebreid interview willen geven omtrent ontwikkelingshulp. Ik bezoek soms congressen m.b.t. watervoorzieningen in Afrika, spreek met deskundigen, informeer bij hulporganisaties e.d.

Met vriendelijke groeten

Abakoula Argalaless

Geen opmerkingen: